4 główne trendy na rynku mobilnym

Artur Zawadzki ze Spicy Mobile przedstawia cztery zasadnicze trendy na rynku mobilnym, na które powinny zwrócić uwagę firmy inwestujące w mobile. 

1. Dane

Jednym z najważniejszych trendów jest wykorzystanie danych w planowaniu i optymalizacji działań reklamowych adresowanych do użytkowników mobilnych. Pod względem ilości i charakteru danych mobile nie ma sobie równych. Urządzenia mobilne dostarczają jednych z najbardziej wiarygodnych informacji o zainteresowaniach i zachowaniach konsumentów. Trzeba jednak mieć świadomość jakości tych danych, przede wszystkim źródle pochodzenia, wiarygodności oraz najważniejsze – ich legalności.

Na przykład, w realizowanym przez nas pomiarze aktywności użytkowników urządzeń mobilnych korzystających z urządzeń z systemem Android jesteśmy w stanie zebrać dane dotyczące uruchomionych i zainstalowanych aplikacji, przeglądanych stron mobilnych, połączeń telefonicznych, liczby przychodzących i wychodzących wiadomości SMS i MMS, siły sygnału czy cech urządzenia, jak użycie aparatu fotograficznego, użycie kalendarza i wiele, wiele innych. Do tego należy wziąć pod uwagę informacje, które użytkownicy udostępniają wydawcom aplikacji.

Dane z mobile stają się jeszcze cenniejsze, jeśli uświadomimy sobie możliwości, jakie daje reklamodawcom dokładna informacja o lokalizacji użytkownika. Dzięki danym lokalizacyjnym (GPS, WiFi) jesteśmy w stanie wysyłać do konsumentów powiadomienia o zniżkach czy ofercie promocyjnej, kiedy tego potrzebują – np. tuż w punkcie sprzedaży lub w bliskiej odległości od niego.

2. Personalizacja

Drugim trendem, o którym chciałbym wspomnieć, jest personalizacja, czyli dopasowanie komunikatu do grupy docelowej czy nawet konkretnego użytkownika w oparciu o cechy demograficzne, behawioralne czy geolokalizacyjne. Jak pokazują wyniki BizReport, aż 64% posiadaczy smartfonów dokonało zakupu pod wpływem wyświetlenia spersonalizowanej reklamy mobilnej.

3. Jakość reklam

Trzeci trend – jakość reklam – odnosi się do szeroko rozumianej aktywności marek i firm w kanale mobile. Musimy pamiętać o tym, że powierzchnia ekranu smartfona jest ograniczona, tak jak i ograniczona jest liczba aplikacji, z których użytkownicy korzystają. Sens mają zatem działania przemyślane i zawężone do właściwych odbiorców, atrakcyjnych aplikacji (sieci reklamowe premium) oraz wysokiej jakości kreacji.

4. Reklama wideo

W tym miejscu dochodzimy do kolejnego istotnego trendu – reklamy wideo. Wyniki badań pokazują, że treści wideo są jednymi z najczęściej konsumowanych w kanale mobile. Konstruując tego typu formaty, należy jednak pamiętać o tym, że wideo nie może być zbyt długie oraz powinno dać się je zamknąć po kilku sekundach.